Godai, de vijf elementen

De "Vijf Elementen Filosofie", in het Japanse Boeddhisme godai genaamd (五大, letterlijk ‘de grote vijf’), is afgeleid van de Indische "Vastu shastra filosofie" en boeddhistische overtuigingen. In het Westen is deze filosofie het best bekend voor hun gebruik in Miyamoro Musashi’s “Gorin no sho” (Het boek van vijf ringen). De Japanse "vijf elementen filosofie" lijkt sterk op China’s Wu Xing (五行,’vijf elementen’), maar heeft echter meer kenmerken gemeen met het Tibetaanse boeddhisme ( od lnga, ‘vijf gekleurde lichten’). Volgens de Vijf Elementen Filosofie is alles in het universum een manifestatie van deze vijf elementaire ‘bouwblokken’; niets bestaat uit één element, maar is een complexe combinatie van alle vijf elementen.

Aarde
Chi(地) staat voor de vaste voorwerpen op aarde. Stenen zijn de grootste vertegenwoordigers van het aarde-element in de natuur; ze kunnen niet bewegen, groeien of veranderen, zonder de hulp van andere elementen. In het menselijk lichaam representeren de botten, spieren en andere weefsels dit element. Op emotioneel vlak wordt dit element geassocieerd met koppigheid, het zich verzetten tegen verandering en de wens, drang naar stabiliteit.

Water
Sui of mizu(水) representeert alle vloeibare, vormeloze dingen in de wereld. Naast voor de hand liggende voorbeelden zoals zeeën, rivieren en andere waterlandschappen, zijn ook planten een goed voorbeeld van dit element. Juist omdat ze, alhoewel ze onbeweeglijk zijn, zich kunnen aanpassen aan hun omgeving naargelang de richting van de zon en de verandering van de seizoenen. In het lichaam wordt het waterelement weergegeven in het bloed en andere lichaamsvloeistoffen. Emotioneel en mentaal gezien wordt water in verband gebracht met flexibiliteit en het aanpassingsvermogen.

Vuur
Ka of hi(火) staat voor de beweeglijke, energierijke objecten, voorgesteld door dieren. Dieren zijn in staat tot beweging en worden al dan niet gestuurd door hun instinct. Lichamelijk geeft het vuurelement ons metabolisme en lichaamswarmte weer. Op emotioneel vlak wordt het in verband gebracht met passie, verlangen en motivatie.

Wind
Fū of kaze(風) representeert dingen in een gasvormige toestand, die bewegingsvrijheid en een uitbreidend karakter bezitten. Afgezien van de vanzelfsprekende voorbeelden zoals gassen, is de mens zelf een uitstekende vertegenwoordiger hiervan. De mens groeit niet alleen fysiek, maar ook op mentaal vlak, in termen van kennis, ervaringen en persoonlijkheid. Lichamelijk staat dit element voor het ademen, de verwerking van zuurstof en andere gassen tussen cellen. Op emotioneel en mentaal vlak uit dit element zich als zorgeloosheid, compassie, wijsheid en een onbevangen attitude.

Leegte
Kū of sora(空) wordt vaak vertaald als ‘leegte’, maar betekent ook ‘lucht’ of ‘hemel’. Dit element staat voor dingen die buiten de alledaagse ervaring staan, die samengesteld zijn uit pure energie. Mensen in een hogere bewustzijnstoestand (bv. door middel van meditatie) en het subatomaire materiaal atomen, die veranderen in de moleculen die alle dingen in het heelal vormen. In het lichaam wordt dit element voorgesteld door de geest en het denkvermogen. Op emotioneel en mentaal vlak wordt het geassocieerd met kracht, creativiteit, spontaniteit en vindingrijkheid.